تحويل التاريخ احسب عمرك Twitter Facebook Telegram

رابط موقع اللوتري الأمريكي 2025؛ كيفية تقديم استمارة الهجرة العشوائية لأمريكا لسنة 2025 خطوة بخطوة بنجاح (مُحدث)

بنقدم لكم شرح مبسط وواضح عن كيفية التقديم على استمارة الهجرة العشوائية لأمريكا لسنة 2025 وهنشوف مع بعض خطوة بخطوة وكيف تتم العملية بنجاح بعد ما الموقع فتح اليوم 4 أكتوبر 2023 الساعة 7 مساءً بتوقيت السعودية فتابعوا معانا وإن شاء الله راح نوضح لكم الأمور بالصور والشرح المبسط والله يوفق الجميع.

هنبدأ سوا خطوة بخطوة نملا الاستمارة مع بعض وهدفنا الأساسي هو تطمينكم ومساعدتكم عشان نتأكد ما فيش أخطاء تصير وأثناء شرحنا إن شاء الله هنجاوب على كل الأسئلة والاستفسارات اللي ممكن تكون في بالكم فتابعوا معانا.

الموقع بيعطيكم فرصة 30 دقيقة بالظبط عشان تضيفوا كل البيانات وتحملوا الصور وتضغطوا على زر الإرسال وتاخدوا الرقم الخاص بيكم فكونوا مستعدين وخلوا عندكم كل شيء جاهز ولو عندكم ورقة أو مستند على الكمبيوتر فيه كل البيانات تقدروا تعملوا كوبي وبيست بسهولة بس مهم تكونوا سريعين ومتأكدين من البيانات عشان متعديشوا الـ30 دقيقة اللي الموقع بيعطيكم إياها.

هام جدًا أنكم تعرفوا إن كل المعلومات والبيانات اللي هتكتبوها لازم تكون باللغة الإنجليزية فقط يعني لو حد ناوي يكتب بياناته بالعربي يتأكد يغيرها ويكتبها صح بالإنجليزي مهم جدًا الدقة في المعلومات واللغة.

شروط الصورة في اللوتري الهجرة العشوائية لامريكا 2025

أهم شيء في التقديم على اللوتري الهجرة العشوائية لأمريكا 2025 هو الصورة لأن أغلب الناس بيقعوا في الغلط بالصورة وبتضيع عليهم فرصة الفوز يعني لازم تكونوا دقيقين جدًا في مواصفات الصورة وهنا هنقول لكم المواصفات المطلوبة:

  • المقاس لازم يكون 5 × 5 او 600 × 600 بكسل بصيغة jpg او jpeg وخلفية الصورة بيضاء يعني تتصوروا على خلفية بيضا مش معدلة ببرامج الفوتوشوب.
  • حجم الصورة ميزيدش عن 240 كيلو بايت.
  • نسبة الضغط للصورة متزيدش عن 1:20.
  • رأسك في الصورة لازم يكون هو الأكبر يعني يغطي معظم الصورة.
  • وجهك لازم يكون مواجه للكاميرا بحيث يبان كله من أعلى الرأس للذقن ومن أذن لأذن وعينيك مفتوحتين.
  • تعابير الوش يفضل تكون طبيعية متضحكوش ولا تكونوا مكشرين.
  • الصورة لازم تكون حديثة ميكونش مر عليها أكتر من 6 شهور.
  • الصورة ملونة وعلى خلفية بيضاء وبدون تعديلات بالفوتوشوب.
  • الإضاءة في الصورة لازم تكون مناسبة ومفيش ظلال بتظهر.
  • لبسك في الصورة يكون عادي متلبسوش اي ملابس رسمية زي الجيش أو الشرطة أو أي زي مماثل.
  • الوجه لازم يكون مكشوف يعني النقاب مينفعش، أما الحجاب فهو مقبول لأنه لأسباب دينية.
  • بالنسبة للأكسسوارات متحطوش كابات أو نظارات طبية أو عدسات لاصقة أو نظارة شمسية ولو عندك جهاز سمع طبي مافيش مشكلة تكون مركبه في الصورة.

كيفية تقديم استمارة الهجرة العشوائية لامريكا لسنة 2025

الموقع هيكون متاح وشغال بداية من اليوم اللي هو 4 أكتوبر 2023 وهيستمر لحد يوم 7 نوفمبر 2023 إن شاء الله وأنتوا ممكن تقدموا في أي وقت خلال هالفترة متستعجلوش خدوا وقتكم وتأكدوا من كل التفاصيل ولو عندكم أي استفسار أو سؤال متترددوش وكتبوه في التعليقات وإن شاء الله هرد عليكم فورًا.

بسم الله نبتدي ندخل مع بعض على الموقع من هنا ونتابع الخطوات سوا.

أول خطوة هنعملها هنضغط على الزرار الأخضر “Begin entry” اللي تحت في آخر الشاشة.

بعد كده هتنقلوا لصفحة فيها حروف ودي الحروف اللي الموقع بيطلبك منك تكتبها عشان يتأكد إنك بشر ومش روبوت.

وفي حالة لو دوست على تأكيد “Submit” وظهر لك “system error occurred!” متقلقوش الموقع بيكون عليه ضغط قوي من الزوار خصوصًا إن الكل حول العالم بيحاول يقدم فطبيعي أحيانًا يكون فيه مشكلة بسيطة في التحميل.

الموضوع مش صعب بس هتحتاجوا تتحلوا بالصبر والتركيز شوية وهتحتاجوا تعملوا “ريفريش” للصفحة وتجربوا أكتر من مرة عشان الموقع بيكون فيه ضغط كبير من الزوار لحين تفتح هذه الصفحة.

هنبدأ الحين بملء البيانات لأول صفحة:

الخانة الأولى (Last/Family Name) هتكتبوا فيها الاسم الأخير ده الاسم اللي بيكون مكتوب في آخر الجواز أو البطاقة وعشان تتأكدوا إن البيانات صح ممكن تراجعوا الجواز أو البطاقة الوطنية بتاعتكم.

لو هنأخذ مثال واسمك كان: Ahmed Ali Rabie Hashem Al-Khadrawi

هنكتب في خانة Last/Family Name الاسم الأخير من المثال يعني هيبقى Al-Khadrawi ولو عايزين تكتبوا الحروف كلها سمول مافيش مشكلة المهم الإسم يكون صح.

أما في خانة First Name هنكتب الاسم الأول فحسب المثال هيبقى Ahmed.

وفي حالة اسم مثل “عبدالله” بالإنجليزية هيبقى Abdullah هنكتبه كله في خانة الاسم الأول.

بعد ما اتبعنا الخطوات الأولى ندخل على الخانة Middle Name هنا ببساطة انت هتكتب كل الأسماء اللي بين اسمك الأول والأخير يعني لو احنا مأخذين المثال اللي فات: Ahmed Ali Rabie Hashem Al-Khadrawi الأسماء اللي بين Ahmed و Al-Khadrawi هي: Ali Rabie Hashem وطبعا لو تبى انك لا تكتب الأسماء الوسطى ببساطة علم على خيار No Middle Name وكده يبقى تمام ومش هيكون فيه أي مشكلة إن شاء الله.

نروح بعد كده على خانة الجنس / Gender حسب المثال اللي أديناه هتختار Male.

نمشي للخانة اللي بعدها وده تاريخ الميلاد / Birth Date وهنا الأمور تحتاجك تكون مركز شوية، الشهر واليوم لازم يكونوا برقمين فلو انت مولود في 9 يوليو 1989 هتكتب في خانة الشهر 07 وفي خانة اليوم 09 والسنة 1989.

في الخانة الخاصة بـ City Where You Were Born يعني المدينة أو المركز اللي انت ولدت فيه لو احنا مأخذين المثال اللي انت قدمته وأنت ولدت في محافظة القليوبية ده يعني إنك تكتب القليوبية متنساش إن المطلوب هنا المدينة أو المركز وليس الدولة.

بعدها في خانة Country Where You Were Born يبقى طبعًا تكتب “Egypt” أو “مصر”.

وفي خيار Country of Eligibility for the DV Program هو ببساطة البلد اللي تحقق منها الشروط للمشاركة في البرنامج ومن الواضح إنك من مصر وهي من البلاد المؤهلة ففي الغالب هتختار الخيار “yes” وزي ما قولت للوطن العربي الخيار ده هيكون صحيح بنسبة كبيرة جدًا.

لما نيجي للخيار الخاص بـ Entrant Photograph ده أحد أهم الخطوات زي ما قولنا الصورة بتلعب دورًا كبيرًا في الطلب لذلك يجب أن تكون مطابقة للمواصفات المطلوبة وأنصحك قوي قبل ما تحمل الصورة تتأكد من شروط الصور اللي ذكرتها في الأعلى هُنا ( شروط الصورة في اللوتري الهجرة العشوائية لامريكا 2025 ) وإذا كنت شاكك في صحة الصورة الأفضل أن تعيدها وتأخذ صورة جديدة تطابق الشروط ولا تكسل أبدًا.

ثم في الخانة المتعلقة بالعنوان Mailing Address تأكد من كتابة العنوان كاملاً وبوضوح بحيث يكون مطابقًا لما هو مكتوب في جواز السفر أو البطاقة الشخصية.

بعدها في خيار Country Where You Live Today تحديد البلد الحالي الذي تعيش فيه هو أمر مهم لأنه قد يؤثر في مكان إجراء المقابلة وطبقًا للمثال الذي أعطيته، هتكون الإجابة هي “Egypt” أو “مصر”.

وبالنسبة لرقم الجوال Phone Number إذا كنت ترغب في كتابته فهذا جيد وإذا لم ترغب فهو خياري.

عندما تأتي لملء خانة E-mail Address أو البريد الإلكتروني يجب عليك التأكد من كتابته بشكل صحيح وهذا البريد الإلكتروني سيكون وسيلة الاتصال الأساسية بينك وبين الموقع ومن خلاله ستتلقى أي تحديثات أو إشعارات متعلقة بطلبك لذلك من الضروري جدًا أن يكون هذا البريد الإلكتروني نشطًا وأنت تقوم بالتحقق منه بانتظام، سواء كان بريدك الإلكتروني على جي ميل ياهو هوتميل أو أي خدمة بريد إلكتروني أخرى المهم هو أن تتأكد من صحة البريد الإلكتروني وأنك تستطيع الوصول إليه في أي وقت، وأنصحك دائمًا بالتحقق من مجلد الرسائل غير المرغوب فيها أو مجلد السبام بين الحين والآخر للتأكد من عدم فقدان أي رسائل هامة.

في خانة “What is the highest level of education you have achieved, as of today?” أو “ما هو أعلى مؤهل علمي حصلت عليه حتى اليوم؟” ستقوم بتحديد المؤهل الدراسي الذي تمتلكه حاليًا.

  • Primary school only: هذا الخيار لمن حصل فقط على شهادة المدرسة الابتدائية.
  • High School, no degree: إذا كنت قد دخلت المدرسة الثانوية ولكن لم تكمل دراستك فيها.
  • High School degree: إذا كنت حاصلًا على شهادة الثانوية العامة.
  • Vocational School: إذا كنت حاصلًا على دبلوم من معهد صناعي، تجاري، زراعي، أو أي معهد فني آخر.
  • Some University Courses: إذا كنت تدرس حاليًا في الجامعة ولكن لم تحصل على الشهادة بعد.
  • University Degree: إذا كنت حاصلًا على شهادة البكالوريوس من الجامعة.
  • Some Graduate Level Courses: إذا كنت تدرس حاليًا في برامج الماجستير.
  • Master’s Degree: إذا كنت حاصلًا على شهادة الماجستير.
  • Some Doctorate Level Courses: إذا كنت تدرس حاليًا في برنامج الدكتوراه.
  • Doctorate Degree: إذا كنت حاصلًا على شهادة الدكتوراه.

مهم جدًا أن تختار الخيار الذي يعبر بشكل صحيح عن مستواك التعليمي الحالي لأن أي خطأ قد يؤدي إلى رفض طلبك.

عندما تصل إلى خيار “What is your current marital status?” أو “ما هو وضعك الحالي من الناحية الاجتماعية؟”، ستقوم بتحديد حالتك الاجتماعية كما يلي:

  • Unmarried: هذا الخيار للأشخاص الذين لم يتزوجوا بعد، يعني لو أنت عازب أو عازبة.
  • Married and my spouse is NOT a U.S.citizen or U.S. Lawful Permanent Resident (LPR): هذا الخيار للأشخاص الذين هم متزوجون ولكن زوجهم أو زوجتهم ليسوا من مواطني أمريكا أو من المقيمين الدائمين هناك.
  • Divorced: هذا الخيار للأشخاص الذين قاموا بالطلاق ولديهم أوراق رسمية تثبت ذلك.
  • Widowed: إذا كنت قد فقدت زوجك أو زوجتك وأصبحت أرملًا أو أرملة.
  • Legally Separated: هذا الخيار خاص بالأشخاص الذين تم الانفصال عنهم قانونيًا دون الطلاق، وهو أمر غير شائع في الدول العربية.

يجب عليك اختيار الخيار الذي يعبر بوضوح عن حالتك الاجتماعية الحالية فأي خطأ قد يؤدي إلى رفض طلبك.

عندما تأتي لتملأ خانة “Number of Children” أو “عدد الأطفال” عليك أن تتعامل معها بكل أمانة ودقة:

الأمانة في توضيح البيانات مهمة جدًا فإذا كنت لديك أطفال فتأكد من كتابة عددهم الحقيقي ولا تترك أحدًا خلفًا ولا تزيد أحدًا.

إذا كانت الزوجة حامل فلا تضيف الجنين كطفل حاليًا والسبب بسيط: الجنين لم يولد بعد ولذا ليس لديه هوية رسمية ولذلك في هذه الحالة كتابة الرقم 0 هو الأمر الصحيح إذا لم يكن لديك أطفال آخرين.

حتى إذا كنت لا تملك أي أطفال حاليًا عليك كتابة الرقم 0 للتأكيد على ذلك.

بعد إدخال جميع بياناتك الشخصية ستجد زرًا يُدعى “Continue” قم بالنقر عليه.

إذا كنت متزوجًا ولديك أطفال فستحتاج إلى ملء بيانات الزوجة والأطفال والعملية ستكون مماثلة لما قمت به لنفسك وقد يكون من الأفضل أن تكون جميع البيانات المطلوبة جاهزة مسبقًا لتسريع العملية.

قبل الانتهاء ستنقل إلى صفحة المراجعة وهذه الصفحة مهمة جدًا فهي فرصتك الأخيرة للتأكد من أن كل شيء صحيح خذ وقتك وراجع كل بيان بعناية فائقة.

بمجرد أن تكون متأكدًا من صحة كل بيان قم بالنقر على زر إرسال Submit .

فإذا ظهرت لك رسالة بـ “success!” مع شريط أخضر يعني أنك قد أتممت الإجراءات بشكل صحيح مبروك من القلب على إتمام هذه الخطوة بنجاح! ومع ظهور هذا الرقم الخاص بك فهو مفتاحك لمعرفة نتيجتك في الفترة المقبلة.

success!

أود أن أشدد على أهمية حفظ هذا الرقم بعناية فائقة عندما تظهر لك الرسالة المذكورة قم فورًا بأخذ صورة للشاشة أو “screenshot” واحتفظ بها في مكان آمن فهذا الرقم سيكون ضروريًا للغاية عندما ترغب في معرفة النتائج في شهر مايو القادم بمشيئة الله تعالى ففقدانه قد يسبب لك مشكلة كبيرة وقد لا تتمكن من استرجاعه مرة أخرى.

وإذا كان لدي أي منكم أي استفسارات أو تساؤلات فلا تترددوا في طرحها في التعليقات سأكون هنا للرد عليكم ومساعدتكم في أي وقت بأمر الله تعالى.

أتمنى لكم جميعًا كل التوفيق وأن يكتب الله لكم الخير حيثما كنتم وفقكم الله وسدد خطاكم.


تحديث جديد الخميس 26-10-2023

تعليمات تزيد فرصك في الفوز

المصداقية هي السر في فوزك بلوتري أمريكا 2023 فأي معلومة مو مزبوطة أو مش مطابقة لأوراقك راح تخلي طلبك خارج القرعة فأهم شي تكون صادق وواضح.

وبعد المصداقية في شروط لازم تلتزم فيها عشان تزيد فرصتك في الفوز وهي:
  • الصورة اللي تقدمها تكون مطابقة للشروط اللي في الموقع واللي موجودة فوق بهالمقال.
  • دولتك لازم تكون من الدول اللي يسمح لها بالمشاركة.
  • تقدم طلب واحد بس ولو عندك أقارب أو زوجة تقدر تقديم لهم وإذا فاز أحدكم يقدر يأخذ الثاني معاه.
  • لو كنت تخدم بالجيش لازم تكون خلصت الخدمة أو معفى منها.
  • تقديم نسخة من هويتك.
  • تكون خلصت مرحلتين دراسية وعندك شهادتهم.
  • اللي عمرهم أقل من 18 ما يقدرون يقدمون.
  • اللي عندهم مهن خاصة لازم يكون عندهم خبرة بالمهنة هذه لمدة عامين على الأقل خلال الخمس سنوات اللي راحت.

والأهم من كل شي تكون متفائل ومصدق في نفسك وإن شاء الله تكون من الفائزين.

حنين محمد | أكتب في الاخبار السعودية والشروحات للخدمات الحكومية السعودية الإلكترونية والرياضة والاخبار والابراج علي موقع كبسولة ، للتواصل معي capsula.sa/contact_us .
البلد | المملكة العربية السعودية ..
تخصص | فنون - حاسب آلي ..
هوايات | القراءة - الكتابة - الرياضة - الرسم

46 ردود
Salma Saeed mhammed says:

العمر ٢١ سنه تاريخ ميلادي اليوم ٩/شهر أغسطس/سنه ٢٠٠٣م الجنس انثي من السودان طالبه الحاله الاجتماعيه غير متزوجه من ولايه بورسودان سلالاب مربع ٦

ahmad nasr says:

اهلا بيكي ..
لو طالبه في الجامعه اتوكلي على الله وقدمي …

يعقوب النور يعقوب says:

نعم طالب

ahmad nasr says:

لو طالب في الجامعة اتوكل على الله وقدم وهتختار في المؤهل Some University Courses .

انما لو طالب في الثانوية مينفعش ..

Fatima says:

اذا لدي طفل ومولود في دوله غير الدوله الام كيف تكتب بياناتوا

ahmad nasr says:

طابقى الباسبور الخاص بالطفل

أيمن محسوب says:

لو جواز سفري تنتهي صلاحيتة في يوم 3/3/2024 ينفع أقدم به للهجرة العشوائية 2025 لأمريكا

ahmad nasr says:

ينفع ان شاء الله .. اتوكل على الله وقدم ا/ أيمن .. التقديم دا اساسا مش من شروطه ان يكون في جواز سفر .. هتحتاج الجواز بس لو ان شاء الله اسمك طلع في نتيجة القرعة وقتها تروح تجدد جواز سفرك وتجهز باقي اوراقك ..

بالتوفيق ..

تبيان says:

بالنسبة لعدد الأبناء إذا كان عندي ابن فوق ال 18 هل بكتبه ؟ مع إنه ح يقدم لوحده

ahmad nasr says:

يجب عليك دكر جميع الابناء في حالة كانوا اقل من 21 عام وغير متزوجين..

اذا كان الابن تحت سن ال 21 ولكن متزوج لا يتم ذكره..

اذا كان الابن فوق ال 18 ولكن لم يبلغ سن 21 وغير متزوج يجب ذكره في هذه الحاله…

بالتوفيق …

أيمن محسوب says:

اشكر جدا اخي العزيز و جزاك الله خيرا

ahmad nasr says:

ايانا واياكم ا/ ايمن .. بالتوفيق ..

علي محمد says:

سؤال مهم بالله عليك انا متزوج ومعي طفلان وعايز اقدم لنفسي فقط واسافر اولا وحدي استقر في سكن وعمل اولا هل يوجد مشكلة لو سجلت غير متزوج
وانا حاليا مقيم بالسعودية من الممكن أن أعمل مقابلة بالسعودية وشكرا لكم

ahmad nasr says:

اوعي تعمل كدا، لازم تسجل انك متزوج ولو في ولاد لازم بردو تسجلهم وتقول عددهم، وفي حالة انك كسبت عادي جدا تسافر لواحدك ..
وبخصوص انك مقيم في السعودية وضامن أن بأمر الله لو كسبت السنة الجاية هتكون متواجد في السعودية يبقى تمام اعمل المقابله انها تكون ف السعودية..

بالتوفيق لك …

عبدالرحمن محمد says:

السلام عليكم
يا اخ احمد انا نفس حالة ده بالزبط
مع العلم ان ولادي ومراتي عند ابويا في منطقه ريفيه ومش قادر اجيب لهم صور وانا بعيد منهم وكمان مش حنقدر نسيب البيت وامولنا ونهاجر كلنا فهى ممكن اختار عازب لانه بالاصل مش رح يسافرو معاي لو كسبت مقدرش اسيب امي وابوي وحدهم وهما مش عوزين يسافرو اساساً
اتمنى منك ترد حاير والله ده السبب ما نعني ومخليني متأخر للوقت ده ولسى مسجلت

ahmad nasr says:

وعليكم السلام اخي عبدالرحمن..
اوعي تكتب غير الحقيقة أثناء التسجيل، يجب أن تقوم بكتابة جميع الأولاد والزوجة وفي حالة تم اختيارك وحققت الفوز يمكنك السفر مُنفردا بدون الاولاد والزوجة عادي جدًا..

المهم أثناء التسجيل لازم لازم لازم تكتب البيانات صحيحة ولا تكتب غير الحقيقة تحت اي ظرف …

بالتوفيق يغالي..

محمد صالح says:

لما ادخل الصورة يطلع شريط احمر تحتها بسبب الاسم
كيف اغير امتداد الاسم

ahmad nasr says:

لو تقصد اسم الصورة فتقدر تغيره عادي لو الصورة علي الكمبيوتر هتدوس علي زرار f2 من الكيبورد وتغير الاسم عادي وتدوس انتر كدا الاسم هيتغير معاك إن شاء الله…

سيف عبدالله مصري محمد says:

لو سمحت ليا سؤالين مهمين
اولا بخصوص المدينه او المركز اللي اتولد فيها مش عارف اكتبها اي انا مواليد محافظه المنيا مركز بني مزار قريه أشروبه اكتب اي بالظبط اي
السؤال الثاني انا حاصل علي شهاده الثانويه العامه وكملت واخدت معهد فني تجاري سنتين ومكتوب ف البطاقه اني حاصل علي معهد فني تجاري وكمان الباسبور بس مع العلم في التخرج المعهد بيكتب ف الشهاده انها شهاده مؤقته بس مختومه وكل حاجه وقدرت اكتب ف البطاقه والباسبور معهد فني تجاري
الافضل اقدم بمؤهل الثانويه ولا موهل المعهد ولا باللي بمكتوب بالباسبور والبطاقه

ahmad nasr says:

اكتب محل الميلاد اللي مكتوب ف شهادة الميلاد واللي غالبا هيكون المنيا..
والمؤهل اختار Vocational School ادام نجحت ف الثانوي ودخلت معهد فني ومعاك فعلا الشهادة بتاعته هتختار الاختيار دا ..

بالتوفيق ا/ سيف

Ahmed says:

لو سمحت ممكن سؤال
انا معايا دبلوم صنايع ومش عارف اختار ايه؟
Vocational School ولا High School degree
رجاء الرد وشكرا جدا على الشرح الجميل.

ahmad nasr says:

هتختار Vocational School

بالتوفيق ي ابوحميد 💚💚 ..

Abobaker Ali says:

أريد أن أكون في أمريكا، بالتوفيق للجميع

Hiro says:

السلام عليكم
لو سمحت انا سودانية واعيش حاليا في مصر
بالنسبة لخانة العنوان هل اكتب عنواني في السودان ام عنواني الحالي في القاهرة؟

ahmad nasr says:

وعليكم السلام ..

عنوانك الحالي اللي في القاهرة

مبارك بشارة احمد says:

ممتاذ

sayed ali says:

عنواني الحالي مختلف عن عنوان البطاقة والباسبور
اكتب انهي عنوان؟

ahmad nasr says:

طابق اللي موجود في الباسبور

ايهاب احمد says:

بستفسر من Adresess
1 و 2
هل هو العنوان مكرر
وهل اكتب وصف للسكن الشارع مثلا
ام اكتفى بالمدينه والقرية الساكن فيها .

ahmad nasr says:

طابق عنوانك الحالي اللي في الباسبور

hany says:

لو سمحت انا خريج معهد عالي اكتبها ابه ؟

ahmad nasr says:

هتختار High School degree لو انتا دخلت المعهد بعد حصولك على الثانوية العامة، وهتختار Vocational School لو انتا دخلت المعهد بعد حصولك على الثانوي الصنايع.

adam says:

لو سمحت تاريخ اعلان النتيجه و المده السموح بيها لتاجيل موعد المقابله في حاله الفوز ؟؟

ahmad nasr says:

ان شاء الله النتيجة بتكون في شهر مايو 2024، ومنصحكش انك تأجل الميعاد لأن قبول التأجيل صعب وليه شروط معينه، ولازم لو هتأجل يكون التأجيل لا يتجاوز الفترة المحددة للسنة المالية لأن لو طولت أكتر من كدا هتخسر فرصتك في حصولك على التأشيرة.

hany says:

لو سمحت انا خريج معهد عالي بكالريوس سياحه وفنادق تتكتب ايه ؟؟

ahmad nasr says:

نفس الرد دا ..

هتختار High School degree لو انتا دخلت المعهد بعد حصولك على الثانوية العامة، وهتختار Vocational School لو انتا دخلت المعهد بعد حصولك على الثانوي الصنايع.

اجلال says:

لو سمحت بالنسبة للصور هلى احتاج لصور لجميع أفراد الأسرة ولا بس الشخص مقدم الطلب

ahmad nasr says:

لو غير متزوج يبقى صورتك انتا بس ، انما لو متزوج وعندك اولاد لازم صورتك وصور الأولاد

Moayed Nagi says:

يا الاخ احمد ناصر صحي لو قدمت انا ثم اخي قدم صح ماحيكون عندنا فرص الاتنين؟

ahmad nasr says:

مينفعش اخين يقدمو لبعض .. كل اخ بيقدم طلب منفرد طالما مستوفي الشروط .. الحالة الوحيدة اللي تقدر حد يقدملك لو انتا غير متزوج ووالدك او والدتك هيقدمو ..

Hajer Mahjoub says:

لو سمحت كيف ممكن أنزل الصورة من الاستديو في الاستمارة

ahmad nasr says:

لازم تتصوري صورة جديدة وانتي في الاستديو قبل ما تتصوري بتأكدي على صاحب الاستديو انك عاوزا تتصوري صورة هجرة وعاوزاها على الواتس اب او على فلاشة

Hajer Mahjoub says:

تصورت في الاستديو وحولها لي بالبلوتوث ونزلت في الاستديو وعندما اريد ان انزلها في الاستمارة خيار اختيار صورة غير منشط

ahmad nasr says:

لازم الصورة تكون متوافقة مع الشروط ا/ هاجر اللي موضحه في أول المقال .. من حيث مقاس وابعاد وحجم الصورة وتكون صيغتها jpg او jpeg ، ارجعي لصاحب الاستديو وخليه يعدلك على الصورة بحيث الموقع يقبلها وتكون صورة صحيحة …

ahmad nasr says:

لو تقصدي ان خيار اختيار الصورة في الموقع لما بتدوسي عليه مش شغال، جربي تقدمي من متصفح اخر

ahmad nasr says:

والاحسن ليكي انك تنزلي الصورة على الكمبيوتر او اللاب توب وتقدمي من خلالهم احسن من انك تقدمي من الهاتف عشان تكوني متمكنة اكثر …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *